پژو 205 توربوشارژ چهارچرخ محرک، هاچبک داغ دهه هشتادی

2. وظیفه ساخت بدنه این مدل به شرکت فرانسوی Heuliez سپرده شد که در ساخت بدنه سفارشی مهارت داشت. 5. ساختار پژو

توسط مدیر سایت در 6 اردیبهشت 1402

2. وظیفه ساخت بدنه این مدل به شرکت فرانسوی Heuliez سپرده شد که در ساخت بدنه سفارشی مهارت داشت. 5. ساختار پژو 205 T16 از شاسی مونوک فولادی، ساب-فریم فولادی در جلو و فولاد لوله­ای در عقب بدنه شکل گرفت. عمده شهرت پژو 205 در دهه 1980 میلادی به دست آمد و نسخههای مختلفی از این خودرو همچون تیپ T16 و GTi ساخته شد. متاسفانه به دلیل دیرکرد فورد در عرضه RS200، این خودرو فرصت آن را نیافت تا پیش از برچیده شدن رده B موفقیتهای لازم را کسب کند. در نهایت 288 GTO زاده شد که متاسفانه هرگز به مسابقات رالی نرسید و با تغییر جهت پروژه، به صورت یک مدل تولید محدود راهی خیابان شد. آنجا پژو 205 Gutmann e la پژو 106 رالی جلال آنها مقدم بر آنهاست من در توسکانی ، در San Gimignano ، یک شهر زیبا واقع در تپه های نزدیک Siena هستم. 106 رالی دارای موتور 1.294 سی سی است. La پژو 106 رالی 205 گاتمن آنها مشترکات زیادی دارند ، با دو موتور تنفس طبیعی که دوست دارند با سرعت بالا کار کنند و دو سیستم ترمز شگفت انگیز کارآمد. La پژو 205 گاتمن بدون شک سریعتر از 106 است ، اما سهولت غیرمنتظره ای که در آن سوار اینجا می شود.

خورشید می درخشد ، جاده ها روشن هستند ، و من تصمیم می گیرم که با آن شروع کنم پژو 106 رالی، L 'کابین خلبان لاغر، زاویه دار است و تنها قسمت های گرد آن ابزار و فرمان است. فکر نمی کنم نیازی به افزودن بیشتر داشته باشیم. در زیر 4.000 دور در دقیقه ، اگر با سرعت کامل شتاب بگیرید ، فقط نویز می شنوید و دنده های طولانی و بسیار طولانی قطعاً کمکی نمی کند. جاده ها نیمه بیابانی هستند ، اما مهمتر از همه ، آنها ترکیبی کامل از پیچ های آهسته و سریع هستند. سوار شدن بر این بروگ ها در جاده های زیبای توسکانی واقعا سرگرم کننده بود. پژو در این مناسبت به ما این فرصت را داد تا چندین نمونه تاریخی ، زیبا بازسازی شده و اصلی ، از جمله این دو اتومبیل اسپرت کوچک را سوار شویم. سلطان مسابقات رالی دهه 80 اما آئودی اسپرت کواترو بود که به روایتی اولین خودرو دودیفرانسیل مسابقات رالی نیز شناخته میشود. این خودرو شاید جزو خودروهای کلکسیونی رنو محسوب میشود چرا که فقط در 500 نسخه تولید شده. Engine PSA TU3 Citroen TU3: این موتور در ایران نیز بر روی پژو ۲۰۶ عرضه میشود. هوندا سیویک تایپ R تا به امروز هم روی خط تولید شرکت ژاپنی هوندا قرار دارد.

تازه واردی که در جایگاه بهترین هاچ بک در طول تاریخ قرار میگیرد، یاریس GR مدل 2020 است. در دهه 80 میلادی که پژو 205 در اوج موفقیت خود قرار داشت، توجه جامعه بیش از مسابقات فرمول یک، به سوی مسابقات رالی معطوف بود. در سال ۱۹۹۲ میلادی نسخه انژکتور و مجهز به کاتالیزور این موتور با قدرت ۹۹ اسب بخار برای استفاده بر روی خودروی پژو ۱۰۶ رالی عرضه شد. پیشرانهی این نسخه از نوع TFSI با ظرفیت 2 لیتر بود که 200 اسب بخار تولید میکرد. 1. پیشرانه مدل T16 نسخه تقویت شده از پیشرانه 4 سیلندر XU بود که در محصولات پژو نصب می­شد، اما جعبهدنده 205 T16 از سیتروئن SM به عاریت گرفته شد. همچنین فولکس واگن، سیستم گیربکس اتوماتیک شیفت مستقیم (DSG) را در حالی به این نسخه آورد که خریداران همچنان میتوانستند گیربکس دستی را هم داشته باشند. همچنین شرکت تاتا موتورز نسخهٔ کمحجم شدهای از موتور تییودی۵ را طراحی کرده و در تاتا ایندیگو این لینک بهکار بردهاست. لانچیا در دهههای 70، 80 و 90 میلادی نمونههای متعددی را برای گرفتن تاییدیه FIA و شرکت در مسابقات رالی طراحی کرد که شاید استراتوس، فولویا HF و دلتا S4 و اینتگراله مشهورترین آنها باشند. قدرت این موتور کاربراتوری ۹۳ اسب بخار بود ولی گونهای ارتقا یافته این موتور مجهز به سوخت رسانی انژکتوری قدرتی برابر با ۱۰۱ اسب بخار داشت که برای استفاده در پژو ۲۰۵ رالی آماده شده بود.

که در موتور موتور چهار سیلندر 1.9 لیتری 16 سوپاپ به خوبی کار می کند 160 اسب بخار و 180 نیوتن متر گشتاورخوب ، 30 اسب بخار بیشتر از استاندارد 205 GTi ، به لطف واحد کنترل با صفحه نمایش متفاوت ، کولر روغن جدید ، فیلتر هوا و اگزوز اسپرت جدید. این رقم حتی در آن زمان چندان شگفت انگیز نبود اما برای یک هاچبک اسپرت که قدرت آن به صورت قانونی به 200 اسببخار محدود شده بود، رقمی هیجان انگیز به نظر میرسید. در نمونه شهری قدرت پیشرانه به 250 اسب بخار محدود شده بود، با این حال در نمونه مسابقهای قدرت به راحتی به 450 اسب بخار میرسید. رنو مگان R26.R با 227 اسب بخار، عملکرد بینظیری در پیست داشت. براساس نمونه مسابقهای 205 اما 200 دستگاه 205 T16 با پیشرانه 200 اسب بخاری تولید شده که به نحوی وامدار پیروزیهای استثنائی برادران مسابقهای خود هستند. پژو 205 T16 تنها 980 کیلوگرم وزن داشت و با استفاده از پیشرانه تقویت شده خود، قادر بود تا در 7.3 ثانیه از حال سکون به سرعت 97 کیلومتربرساعت برسد. صندلیهای ردیف عقب نیز حذف شد تا پژو 205 T16 یک هاچ بک جذاب با ظرفیت دو سرنشین باشد.

در اینجا بیشتر به بررسی وب سایت این لینک.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن
avatar
کاربر سایت
تاریخ ثبت : 6 اردیبهشت 1402