آنچه کودکان برای رشد شخصیتی خود به آ ن نیاز دارند

رشد شخصیتی کودکان یکی از مهم ترین و پراهمیت ترین مواردی است که والدین باید به آن توجه ویژه داشته باشند. به گز

توسط MASTERNEWSS در 17 شهریور 1400

رشد شخصیتی کودکان یکی از مهم ترین و پراهمیت ترین مواردی است که والدین باید به آن توجه ویژه داشته باشند.

به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  رشد شخصیتی کودکان یکی از مهم ترین و پراهمیت ترین مواردی است که والدین باید به آن توجه ویژه داشته باشند. در کنار توجه به رشد فیزیکی کودکان با کمک خواب کافی و تغذیه درست، کمک به رشد شخصیتی کودک خود را فراموش نکنید. با راه های بسیار زیاد و تنها با کمی بیشتر وقت گذاشتن برای فرزند خود می توانید او را از هر گونه آسیب های شخصیتی دور نگه دارید. به خاطر داشته باشید که برای آموزش هرگونه نکته اخلاقی و رفتاری به کودک خود باید اول آن رفتار را در خود تقویت کنید زیرا کودکان تقلیدگرانی حرفه ای هستند و در نهایت این خانواده ها هستند که باعث شکل گیری شخصیت کودک خود می شوند. موارد تاثیر گذار بر روی شخصیت کودکان

عوامل و فعالیت های بسیار زیادی هستند که بر روی شکل گیری شخصیت کودک شما تاثیر مستقیم دارند اما میزان تاثیر آن ها باهم متفاوت است. تفاوت تاثیر گذاری فعالیت ها روی کودک شما به میزان درک و تاثیرپذیری او از این عوامل بستگی دارد. موارد بسیار جزئی وجود دارند که ممکن است باعث آسیب به کودک شما شوند که در این مقاله باهم به بررسی آن ها می پردازیم.

تقویت شخصیت کودک با انتخاب نام مناسب

شاید به نظرتان عجیب بیاید اما نام کودک شما تاثیر بسیار زیادی بر روی شکل گیری شخصیتی او دارد. از زمانی که کودک شما وارد گروهی از کودکان دیگر می شود، مانند زمانی که به مهد کودک می رود و شروع به بازی با سایر کودکان می کنند برای معرفی خود از اسم خود استفاده می کنند و در این موقعیت ها به اهمیت اسم خود هرچه بیشتر پی می برد. اسم یا لقب کودک شما باید او را خوشنود کند زیرا نام هایی که معمولا مورد انتقاد و تمسخر سایر کودکان قرار می گیرند یا نام هایی که تلفظ سختی دارند ممکن است باعث آسیب به شخصیت کودک شما شوند. بنابراین به خاطر داشته باشید تا هنگام انتخاب اسم کودک خود از اسم های رایج و زیبا استفاده کنید.

سرگرمی های گروهی

انجام فعالیت های و سرگرمی های گروهی تاثیر بسیار زیادی بر روی رشد شخصیتی کودک شما دارند. زیرا کودکان هنگام انجام فعالیت های گروهی حتی کشیدن نقاشی کودکانه نیز با موقعیت های جدیدی روبرو می شوند. باید نظرات دوستان خود را نیز در نقاشی خود در نظر بگیرند و همین امر باعث تقویت بسیاری از ویژگی های مثبت در شخصیت کودک شما می شود. همچنین اگر این فعالیت ها را به صورت فردی در نظر بگیرید، به عنوان مثال کودک شما هنگام نقاشی کشیدن باید طرح نهایی را در ذهن خود متصور شود و در نتیجه انجام فعالیت ساده ای مانند نقاشی کشیدن او را ملزم به اندیشیدن می کند.

افزایش اعتماد به نفس کودک با پوشش زیبا

پوشش کودکان می تواند تاثیر بسیار زیادی بر مهم ترین ویژگی شخصیتی آن ها یعنی اعتماد به نفس کودکان داشته باشد. کودکان اهمیت بسیار زیادی به نظرات سایر کودکان نسبت به ظاهر خود می دهند. بنابراین در پوشش کودک خود نهایت دقت را به خرج دهید تا با سایر دوستان او همخوانی داشته باشد. این امر به این معنی است که والدین پوششی برای فرزند خود انتخاب کنند که مورد علاقه ی او و هم سن و سالانش باشد نه موردعلاقه ی خودشان.

هوش کودک

ممکن است به اشتباه گمان کنید که تنها هوش پایین کودک نسبت به دوستان او ممکن است باعث آزار کودک شود اما در صورتی که کودک شما از هوش بالاتری نسبت به سایر کودکان اطراف خود برخوردار باشد نیز ممکن است باعث آسیب به او شود. زیرا هوش بالای او برای سایر کودکان قابل درک نخواهد بود و این امر باعث انتقاد و تمسخر توسط دوستان او می شود و کودک شما نیز خود را در بین سایر کودکان غریبه و بیگانه تشخیص می دهد. بنابراین در انتخاب مکان های اجتماعی کودک خود نیز نهایت حساسیت را به خرج دهید و آن ها را متناسب با هوش و شخصیت کودک خود انتخاب نمایید.

والدین نقش پررنگی در شکل گیری شخصیت کودک خود دارند!

به طور کلی اگر توجه کنید کودکان از بدو تولد شخصیت مستقلی از خود نشان می دهند یعنی رفتار هر کودک با کودک دیگر متفاوت است. ممکن است یک کودک به رفتار های اجتماعی مانند در آغوش گرفتن و ارتباط با آدم ها علاقمند باشد یا بلعکس. بنابراین شما می توانید با اقداماتی جزئی و ساده باعث تقویت بسیاری از ویژگی های مثبت در شخصیت کودک خود شوید. البته به خاطر داشته باشید که کودکان تقلید گر هایی ماهر هستند و بیشتر ویژگی های رفتاری خود را از افراد اطراف خود (بیشتر از همه پدر و مادر خود) تقلید می کنند.

بنابراین اگر می خواهید کودکی با ویژگی های خاص مد نظر خود داشته باشید؛ در ابتدا باید سعی کنید تا آن رفتار ها را در خود ایجاد کنید. در صورتی که والدین در این مراحل تصمیمات اشتباهی بگیرند می توانند تاثیرات بسیار منفی و مخربی بر روی شخصیت کودک بگذارند و بلعکس با تصمیمات درست می توانید به شکل گیری شخصیت کودک خود کمک های بسیاری کنید.

برای کودک خود قصه بگویید!

قصه گویی یکی از قدیمی ترین اشکال ادبیات است که علاوه بر سرگرمی می تواند قدرت تخیل شنونده را تقویت کند و به دام بیندازد. بیشتر والدین هنگام خواب برای کودکان خود به قصه گویی می پردازند. شما با خواندن قصه های متفاوت برای کودک خود درواقع چندین هدف را دنبال می کنید زیرا معمولا تمامی داستان هایی که برای کودکان وجود دارند در نهایت به دنبال آموزش پند های اخلاقی و رفتاری جزئی است که در داستان ها به آن اشاره شده است. و به همین دلیل خواندن قصه شب برای کودکان تاثیر بسیاری زیادی بر روی رشد شخصیتی کودکان شما دارد.

در سایت کودکانه وولک صد ها قصه و داستان کودکانه برای سنین متفاوت وجود دارند که می توانید آن ها را برای فرزندان خود روایت کنید و یا حتی از داستان های صوتی استفاده کنید. برای دسترسی به قصه های جذاب کودکان و سرگرمی های متنوع و متناسب برای کودکان، به سایت وولک به آدرس http://www.voolak.com مراجعه کنید.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

 

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن