مقایسه آریزو 6 توربو و کیا سراتو

کیا سراتو در واقع محصولی از شرکت کیا موتورز است که برای اولین بار در سال 2003 به بازار عرضه شد. 5 سال بعد و در

توسط MASTERNEWSS در 21 مرداد 1399

کیا سراتو در واقع محصولی از شرکت کیا موتورز است که برای اولین بار در سال 2003 به بازار عرضه شد. 5 سال بعد و در سال 2008 نسل بعدی این خودرو رونمایی شد. با آن که دو مدل مختلف کوپه و سدان برای این خودرو ساخته شده بود، اما در سال 1393 و در پی همکاری شرکت سایپا و کیا، سایپا تصمیم گرفت که مدل سدان این خودروی جذاب را در ایران تولید کند. به همین دلیل این خودرو در بازار کشورمان با نام سراتو سایپا نیز شناخته می شود. البته کیا سراتو با سراتو سایپا تفاوت دارد که از حوصله این مقاله خارج است.


هشت آپلود
در سمت دیگر، یک محصول جذاب از شرکت چری داریم که آریزو 6 توربو نام دارد. این خودرو که یک سدان جمع و جور است، از نظر سنی از کیا سراتو جوان‌تر است. این خودرو اولین بار در سال 2016 معرفی و دو سال بعد به بازار روانه شد. در همین راستا شرکت مدیران خودرو تصمیم به واردات این خودروی پر فروش گرفت و برای اولین بار در سال 1398 این خودرو به کشورمان راه پیدا کرد.
هشت آپلود
مشخصات فنی
آریزو 6 توربو دارای یک پیشرانه 4 سیلندر توربو شارژر است که حجمی برابر با 1498 سی‌سی دارد. موتور آن بیشینه قدرت 147 اسب بخار را در 5500 دور در دقیقه تولید می‌کند. بیشینه گشتاور آن نیز برابر با 210 نیوتن متر است. گیربکس آن 9 سرعته از نوع CVT است و می‌تواند شتاب 0 تا 100 را در مدت زمان 9.2 ثانیه طی کند. حداکثر سرعت آن نیز 210 کیلومتر بر ساعت است و مصرف سوخت ترکیبی آن برابر با 6.9 لیتر است.
در مقابل، سایپا سراتو یک پیشرانه 4 سیلندر دارد که حجم موتور آن برابر با 1998 سی‌سی است. این موتور می‌تواند بیشینه توان و گشتاوری برابر با 156 اسب بخار و 194 نیوتن متر تولید کند. توان تولیدی توسط این خودرو از طریق یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک به چرخ‌ها منتقل می شود. بیشینه سرعت این خودرو برابر با 190 کیلومتر بر ساعت است و می‌تواند شتاب 0 تا 100 را در مدت زمان 10.5 ثانیه طی کند. مصرف سوخت ترکیبی آن نیز اندکی بیشتر از آریزو 6 توربو است و به 7.1 لیتر می‌رسد.
مقایسه طراحی
بدنه کیا سراتو نسبتاً ساده است و حالت اسپرت دارد. به همین دلیل در زمان خودش محبوبیت زیادی در بین خریداران داشت. در خصوص طراحی داخل کابین آن نیز باید گفت که این خودرو با آن که نام کیا موتورز را یدک می‌کشد، باز هم یک خودروی مونتاژی است که توسط خودروسازی سایپا با سابقه نه چندان درخشان تولید شده است! بنابراین طبیعی است که داشبورد و قطعات داخل کابین آن از پلاستیک بی‌کیفیت ساخته شده باشند و صندلی‌های آن نیز راحتی لازم را در حد خودروهای خارجی نداشته باشند.
چری آریزو 6 توربو ظاهر مدرن‌تری دارد. در نمای کناری آن بر خلاف کیا سراتو خطوط شکسته چندانی به چشم نمی‌خورد. جلو پنجره آن نیز دو تکه است و ظاهر متفاوتی با جلوپنجره‌های رایج در بازار دارد. به طور کلی چری آریزو 6 توربو از نظر طراحی بدنه یک قدم از رقیب خود یعنی کیا سراتو جلوتر است. این برتری در طراحی داخل کابین نیز محسوس است. داخل کابین آریزو 6 توربو از چرم و پلاستیک با کیفیت بهره می‌برد که باعث می شود کابین آن حس لوکس بودن را به شما منتقل کند. صندلی‌های ارگونومیک آن نیز راحتی به نسبت بیشتری نسبت به کیا سراتو دارند.
ایمنی
در بحث ایمنی باید گفت که سراتو به مراتب موفق‌تر عمل کرده است. این خودروی کره‌ای دارای گواهی ایمنی 5 ستاره از موسسه آمریکایی IIHS است و در سال 2010 نیز توانست با بدنه مستحکم خود، عنوان امن‌ترین خودروی دنیا را در رده خودروهای مقرون به صرفه به دست بیاورد. البته توجه داشته باشید که این افتخارات برای خودروهای تولید شده توسط شرکت اصلی یا همان کیا موتورز است. شرکت سایپا طبیعتاً بخش زیادی از آپشن های ایمنی این خودرو مانند ایربگ های جانبی و پرده‌ای، سیستم‌های کنترل کشش و پایداری و ترمزهای عقب دیسکی را حذف کرده است!
از طرف دیگر با خودروی آریزو 6 توربو روبرو هستیم که مانند بیشتر خودروهای چینی دیگر، از مؤسسات معتبر دنیا گواهی ایمنی دریافت نکرده است. بنابراین نمی‌توان در مورد ایمنی آن نظر قطعی داد. هر چند که این خودرو امکانات و تجهیزات جانبی مختلفی مانند 6 کیسه هوایی، ترمز دیسکی خنک شونده، ترمز پارک برقی، ترمز کمکی و اتو هلد را دارا است که در سایپا سراتو دیده نمی‌شوند.
جمع‌بندی
در جمع‌بندی باید گفت که مشخص است آریزو 6 توربو که نسل جدیدتری از خودروهای سدان است، امکانات و طراحی به روزتری دارد و تجربه رانندگی با آن به سبب وجود سیستم‌های کمکی راننده، به مراتب بهتر است. در همین راستا، این خودرو قیمت بالاتری نیز دارد. به همین دلیل ممکن است برخی از خریداران به خودرویی مانند سراتو که چندین سال در بازار حضور داشته و خدمات مناسبی برای تعمیرات و تجهیزات آن توسط سایپا ارائه می‌شود را خریداری کنند.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن